Vrei un salt calitativ în relații? Practică acest exercițiu simplu

Suntem ființe umane. Avem însă tendința nefericită de a fi vigilente la amenințări, ceea ce înseamnă că ne concentrăm mai mult asupra a ceea ce este greșit în viețile noastre decât asupra a ceea ce este corect. De asemenea, experimentăm adaptare hedonistă, ceea ce înseamnă că ne obișnuim cu lucrurile bune din viețile noastre și încetăm să le mai observăm. Nu este de mirare, deci, că adesea încetăm să mai observăm lucrurile bune în relațiile noastre.

Desigur, acest lucru nu înseamnă că nu ne gândim niciodată la lucrurile bune. Dar dacă te gândești la ultimele gânduri pe care le-ai avut despre persoanele apropiate ție, cât de multe dintre aceste gânduri au fost însoțite de iritare sau nemulțumire față de ceva ce au făcut și te-a deranjat? Cât de mult te-ai gândit la ceva ce este greșit în relația ta sau la o altă plângere?

Pe de altă parte, câte gânduri au fost însoțite de recunoștință sau iubire pentru ceva ce au făcut și pe care l-ai apreciat, pentru ceva ce este bun în relația ta sau pentru alte gânduri complementare? Dacă ești ca mulți dintre noi, gândurile tale tind să fie mai mult despre plângeri decât despre complimente.

Dar putem alege unde ne concentrăm atenția în altă direcție. Dacă depui un efort activ pentru a te concentra asupra lucrurilor bune, ai putea începe să observi lucruri la care ai încetat să acorzi atenție – modul în care oamenii din viața ta adaugă valoare, în loc să te enerveze.

Poate crezi că deja ești destul de bună la a te concentra asupra lucrurilor bune și a aprecia oamenii din viața ta, dar totuși te îndemn să încerci. În calitate de cercetător în recunoștință, tind să mă consider o persoană recunoscătoare.

Dar când fac un efort conștient de a mă concentra asupra lucrurilor bune, sunt întotdeauna surprinsă de cât de mult schimbă perspectiva mea. De asemenea, îmi amintesc că, chiar dacă mă consider o persoană recunoscătoare, în viața mea de zi cu zi mă concentrez mai mult asupra a ceea ce este greșit decât asupra a ceea ce este corect.

Așadar, încearcă un experiment în acest weekend: depune un efort pentru a-ți îndrepta atenția și a observa ce este bun în relațiile tale cu partenerul tău romantic, prietenii și familia. Fii atentă la toate modurile în care fac lucrurile corect. Când începi să te simți iritată sau să te plângi de partenerul tău, copilul tău sau părintele tău, încearcă să te gândești la ceva pe care îl apreciezi la ei. Asta nu înseamnă că trebuie să ignori plângerile valide, doar încearcă să nu ignori complimentele valide.

Apoi, observă cât de des revii la a te concentra asupra a ceea ce este greșit. Și în weekend-ul următor, ia-ți un moment să te gândești la săptămâna ta – la ce te-ai concentrat? A făcut diferența concentrarea asupra lucrurilor bune? Ai reușit să continui să faci asta sau atenția ta s-a schimbat când ai fost ocupată, obosită, flămândă sau stresată? Sunt anumite momente ale zilei când este mai ușor decât altele?